TERKINI DARI SINI

Thursday, August 6, 2009

1128 Mahasiswa UTM Menyokong UTM Say No to Bonceng

07 Ogos 2009: Setakat pukul 12:46 tengahari ini, sebanyak 1128 tandatangan mahasiswa UTM telah dikumpulkan daripada borang-borang tandatangan yang dikembalikan kepada jawatankuasa pusat UTM Say No to Bonceng. Kempen pungutan tandatangan yang bermula sejak 3 Ogos 2009 yang lalu mendapat sambutan yang menggalakkan daripada mahasiswa UTM pelbagai bangsa dan agama.

Ketua-ketua Operasi Kolej telah menjalankan tanggungjawab mereka untuk membahagikan tenaga kerja di kolej masing-masing dengan dibantu oleh ahli jawatankuasa pusat. Kempen ini turut dibantu oleh ahli-ahli PMI UTM, Biro-biro dan Kelab-kelab Kerohanian di kolej-kolej sekitar UTM. Biarpun kekurangan tenaga kerja di beberapa buah kolej, ia tidak membantutkan semangat ahli jawatankuasa pusat untuk terus mendekati mahasiswa bagi mendengar pandangan mereka mengenai kempen ini.

Terbaru, pihak Pusat Islam UTM yang diwakili oleh Pengarah Pusat Islam, Dr. Azhar Mohamed turut menyatakan sokongannya untuk menjayakan kempen ini melalui surat sokongan yang telah disampaikan kepada Pengerusi jawatankuasa pusat. Beberapa persatuan fakulti termasuk Persatuan STRATEGI dan Persatuan SMART dari Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia (FPPSM) turut menyuarakan sokongan kepada kempen UTM Say No to Bonceng. Timbalan Dekan (Akademik) FPPSM, PM. Dr. Rosman Bin Md. Yusoff pula mewakili FPPSM untuk menyatakan sokongan melalui surat yang dihantar kepada jawatankuasa pusat, menjadikan fakulti tersebut fakulti yang kedua menyokong kempen ini selepas FKE.

Menurut Pengerusi jawatankuasa pusat, kempen yang berjaya menarik perhatian banyak pihak ini akan diserap ke dalam Kempen Akhlak Mulia 2009 (KAM '09) yang dianjurkan oleh PMI UTM bermula hari ini hingga 29 Ogos 2009 dan bakal menjadi salah satu fokus utama gejala sosial yang akan dibincangkan secara bersama antara mahasiswa, Pusat Islam, Unit Keselamatan, PPIPS dan pihak pentadbiran UTM.

Pihak jawatankuasa pusat masih menunggu borang-borang tandatangan daripada beberapa kolej yang lain untuk tindakan kemaskini. Walaupun begitu, tidak kurang juga yang menentang kempen UTM Say No to Bonceng dengan adanya edaran risalah biru di Kolej 11 beberapa hari yang lalu. Risalah tersebut yang kini berada dalam tangan Pengerusi jawatankuasa pusat akan dikupas dalam entri yang akan datang. Sekian. MyLPM

No comments:

Post a Comment